Dreams come true in Laos

16 maart 2015 - Luang Prabang, Laos

Laos was vanaf het eerste moment prachtig. De natuur is super mooi, de mensen zijn vriendelijk en het eten is heerlijk. Verder slapen mensen op de meest vreemde tijden en plaatsen. Zo ging ik bijvoorbeeld midden op de dag naar het postkantoor, het leek compleet verlaten, maar toen ik over de balie heen keek lagen de  2 medewerkers gewoon op de grond te slapen... Ditzelfde gebeurt in winkels, restaurantjes en achter marktkraampjes op straat.

De eerste nacht in Laos heb ik in een guesthouse in een dorpje vlakbij de grens geslapen. Vervolgens ben ik met de slowboat in 2 dagen over de Mekong rivier naar luang prabang gereisd. Aan het eind van de eerste dag stopte de boot bij een klein dorpje langs de rivier. Hier heb ik smiddags een school bezocht, en na schooltijd gespeeld met de kinderen. We hebben super veel lol gehad, en het was super mooi om te zien hoe blij die kinderen zijn met de meest simpele dingen!
Savonds werd er in het dorp een bacil ceremonie gehouden. De mensen in Laos geloven dat je op 43 plaatsen op de wereld een stukje van je ziel hebt achtergelaten, tijdens deze ceremonie zouden al deze stukjes weer bijeen komen en wensen ze je safe travels. We zaten rondom een bloemstuk met een kaars erin, en nadat een man uit het dorp iets onverstaanbare had uitgesproken kreeg iedereen een bloemenketting en deden de vrouwen uit het dorp witte stukjes wol om m'n polsen. Het is de bedoeling om dit minimaal 3 dagen de laten zitten en het dan naar een tempel te brengen.
Snachts heb ik bij de mensen thuis geslapen.

De volgende dag ben ik met de boot verder gegaan naar luang prabang. De eerste avond ben ik met wat mensen iets gaan drinken in het dorp. Om 12 uur sluiten alle bars en dan is de bowlingbaan nog de enige plek waar je een drankje kunt doen. We zijn met de tuk tuk naar de bowlingbaan gegaan waar zeker 100 mensen met een beerlao in de ene hand en bowlingbal in de andere hand aan het bowlen waren, enorm gezellig!

Daarna ben ik 2 dagen naar een olifantenkamp geweest. In Thailand kun je op veel plaatsen op olifanten rijden, maar deze olifanten worden vaak mishandeld. In dit olifantenkamp worden mishandelde olifanten opgevangen, en hebben ze een veel beter leven. De eerste dag in het kamp heb ik geleerd hoe je de olifanten kunt besturen en naar welke commando's ze luisteren. Vervolgens heb ik een ritje door de rivier gemaakt en aan het eind van de middag 'mijn' olifant terug gebracht naar haar slaapplaats in de jungle. De volgende ochtend heb ik mn olifant weer opgehaald uit de jungle en gewassen in de rivier. Het was echt een ongelofelijke ervaring!
De nacht in het olifantenkamp was heerlijk, ik had na 2,5 weken in dorms met vieze badkamers te hebben geslapen eindelijk een nacht een eigen kamer met schone badkamer!

In het olifanten kamp kwam ik Anouk tegen, we zijn samen terug gegaan naar luang prabang en hebben een kamer gedeeld in een guesthouse. Savonds hebben we heerlijk aan de rivier gegeten, en zijn we op tijd gaan slapen omdat we de volgende ochtend vroeg naar de Kuang sii waterval wilden gaan.

We vertrokken de volgende ochtend  al om 7.30 omdat er op dit tijdstip nog niemand bij de waterval was. We zochten een tuk tuk die ons kon brengen, uiteraard wilden we zo goedkoop mogelijk bij de waterval komen, dus we vroegen een aantal chauffeurs wat het zou kosten..  De eerste 6 chauffeurs vroegen 200.000 kip voor een retourtje, dit vonden we veel te duur. Uiteindelijk vonden we iemand die ons voor 50.00 wilde brengen, maar hij zei dat we tegen niemand de prijs mochten zeggen. Even later stapten er nog wat andere mensen in die over de prijs probeerden te onderhandelen. De tuk tuk chauffeur stond druk naar ons te gebaren dat we niks mochten zeggen en uiteindelijk moesten de anderen mensen 100.000 kip betalen.. We kwamen niet meer bij!
De waterval was ontzettend mooi! We zijn helemaal naar de top geklommen (dit was een barre tocht van ongeveer een uur) maar het uitzicht was prachtig! Daarna hebben we lekker in de waterval gezwommen. Het water was ijskoud, maar dat maakte niet uit want de temperatuur is overdag ongeveer 35 graden..

Savonds hebben we laotiaanse tapas gegeten. En uiteindelijk zijn we weer met een groep mensen bij de bowlingbaan beland.

Anouk is inmiddels weer verder gegaan richting het noorden. Ik blijf nog 1 nacht in Luang Prabang en morgen ga ik weer een stukje verder naar het zuiden naar de plaats Vang Vieng.

Ik heb weer aardig wat beleefd de afgelopen dagen! Het is bijzonder dat je op een gegeven moment helemaal geen idee meer hebt van de dag datum of tijd, ik geniet echt volop van ieder moment hier!
Sabaideee!

1. Jolijn (collega van je moeder):
    Wauw,
    Ik ben zelf nog nooit in Laos geweest. Stond al op mijn bucket list maar nu weer even een besef moment gehad! Super gaaf.
    Dat olifantenkamp super gaaf om mee te maken denk ik!
    Geniet ervan! Elke dag, elk moment!

Groetjes,
    Jolijn
  2. Mam:
    Hey lieverd,

Wat ziet dat er fantastisch uit! Genieten hoor!
    Kus, Mam
  3. Marloes koolmees:
    16 maart 2015
    Geweldig om je verhalen te lezen! Zo te lezen heb je het naar je zin. Geniet er verder van!! Groetjes marloes
  4. Marloes koolmees:
  5. Marijke:
    19 maart 2015
    GENIETEN, ook op afstand. Wat een fantastische reis en ervaring. Super. Ik kijk al uit naar je volgende verhaal met foto's..... Trouwens, gezien het olifanten wassen is het toch goed dat je je föhn bij je hebt ;-)
  6. Bart GIllis:
    20 maart 2015
    jij vermaakt je wel! leuk! (en wij maar werken, ha ha).
  7. Margriet en bernard:
    20 maart 2015
    Hoi Marthe
    We lezen met plezier je reisverhaal.
    Geweldig al die belevenissen.
    Groeten uit het noorden van Nederland (is ook mooi).
  8. Stefan van den Berg:
    21 maart 2015
    Mooi reisje Zuid-Oost Azie! Staat nog op m'n bucketlist.
    Ga je geen spijt van krijgen :)