Hello Cambodia!

3 april 2015 - Siem Reap, Cambodja

Ik ben in Cambodja! Op het eerste gezicht zijn er niet zo heel veel verschillen met Laos,  op een paar dingen na. Het landschap is wat vlakker, er lijken geen verkeersregels te zijn, iedereen rijd maar wat raak en toetert non stop, en het accent wanneer de mensen Engels spreken of schrijven is net iets anders. Een aantal grappige dingen die ik voorbij heb zien komen:
For sail: for sale
Peptrol: petrol
Sawarma: shoarma
Waundrey: laundry
To the lebt: to the left
French fried: french fries
En zo kan ik nog wel even doorgaan!

Terug naar het begin..
De grensovergang naar Cambodja was op z'n zachtst gezegd bijzonder. Ik werd afgezet bij de grens van Laos, en moest vervolgens een paar honderd meter lopen naar de grens van Cambodja waar ze klaar stonden om een 'gezondheidstest' te doen. Dit houdt in dat ze je temperatuur meten met een soort laserstraal waarna je vervolgens een geel papiertje krijgt waarop staat dat je naar de dokter moet gaan als je denkt dat je ziek bent. Uiteraard moest je hier voor betalen. Nadat ik m'n visum geregeld had stond er een klein busje klaar die me naar Siem Reap zou brengen, een rit van 8 uur. Het was een busje uit het jaar 0 voor 10 personen, maar we moesten er met 12 man en 12 backpacks in en er was geen airco. En dit is nog niet alles... Na 2 uur gereden te hebben stopte het busje ermee! We stonden in the midle of nowhere in de brandende zon, de chauffeur sprak geen woord Engels en we hadden dus geen idee of en hoe we uiteindelijk in Siem Reap zouden komen. De chauffeur begon eerst zelf wat te sleutelen, maar hij had absoluut geen verstand van auto's, er kwam allemaal stoom uit de motor en het werd eigenlijk alleen maar erger. Na ongeveer 4 uur gewacht te hebben kwam er uiteindelijk een nieuw busje, ook voor 10 personen maar daar zaten al 2 mensen in! Dit betekende met 14 man in en 10 persoons busje zonder airco. Maar uiteindelijk zijn we er gekomen en zal ik deze rit niet snel vergeten!
De volgende ochtend ging de wekker al om 4 uur om de zonsopkomst bij Ankor Wat te zien. De highlight van Cambodja! Ankor Wat wordt beschouwt als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld en is 1 van de overblijfselen uit het Khmer rijk. De zonsopkomst was super mooi en de rest van de dag heb ik de andere tempels van Ankor bezocht.

Ik had gepland om 2 dagen in Siem Reap te blijven, maat ik had het hier zo goed naar m'n zin dat ik besloot om een aantal dagen langer te blijven. Ik slaap in een super leuk hostel met een zwembad ( wat een luxe!!) dit keer geen stapelbedden maar matrassen op de grond. Hierdoor krijg je een beetje het idee van een slaapfeestje!
Siem Reap zelf is een erg leuk stadje! Er is een grote pub street waar het iedere avond feest is. Uit alle barretjes komt muziek en iedereen is op straat aan het dansen, super gezellig! Verder is er een leuke night market en zijn er veel gezellige restaurantjes.

Waar je alleen niet goed van wordt zijn alle tuk tuk chauffeurs. Ongelofelijk hoeveel tuk tuk's er zijn en echt alle tuk tuk chauffeurs roepen als je langs loopt 'tuk tuk lady???' Na een paar dagen had ik als standaard antwoord: not today! waarop zij standaard antwoordden: maybe tomorrow??
Verder vond ik het inmiddels wel tijd worden voor wat persoonlijke verzorging, dus ik ben met een paar meiden naar een spa geweest waar we ons een hele middag lekker hebben laten verwennen.

Siem Reap is de enige plek in heel Cambodja waar je kunt paardrijden. Deze kans kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan. Ik werd om 6 uur sochtends opgehaald bij m'n hostel. Erg vroeg, maar er was een super mooie zonsopkomst en het was nog niet zo heel erg warm. Ik was samen met een gids, verder geen andere mensen dus we hebben de hele rit gezellig gekletst en hij heeft me veel over Cambodja verteld. We zijn door kleine dorpjes heen gereden, en in volle galop door de rijstvelden gegaan. Ongetwijfeld 1 van de hoogtepunten!

De laatste dag wilde ik met 2 mensen uit m'n hostel naar een meertje een stuk buiten de stad gaan. We hadden van iemand gehoord dat het een leuke plek was om een middag te relaxen en dat er geen toeristen zouden zijn. We vroegen de eerste de beste tuk tuk chauffeur of hij ons kon brengen en na enige verwarring zei hij dat hij wist waar het was en dat hij ons wel wilde brengen. Na een uur over hobbelige wegen te hebben gereden kwamen we bij een 'floating village' uit waar het bezaaid was met toeristen, dat was niet de bedoeling! Na ongeveer een half uur in Engels + gebarentaal uit te leggen wat we precies bedoelden met het meertje had hij eindelijk door waar we naartoe wilden. Dat was weer hetzelfde stuk weer terug en nog een half uur de andere kant op. Het kostte dus wat tijd om er te komen maar het was een super middag! Geen enkele toerist, we hebben met de kinderen in het water gespeeld en we kregen gratis eten en drinken van de locals.

Gisteravond was de laatste avond avond in Siem Reap, dat moest uiteraard gevierd worden met een pub crawl! Vandaag staat er een lange busrit richting het zuiden op het programma, dus ik zal lekker slapen in de bus...
Liefs!

1. Mam:
    Hey lieverd,

Fijn dat je nog steeds zo geniet! Goeie reis verder en.......tot gauw!

kus,
    Mam
  2. Chris:
    3 april 2015
    Leuk dat je het zo naar je zin heb daar!
    geniet er nog maar lekker van!

x
  3. Lenie:
    3 april 2015
    Hoi Marthe wat een geweldige reis ben je aan t maken zeg!! Geniet er maar lekker van! Groetjes van Thomas z'n moeder
  4. Karin Nannenberg:
    4 april 2015
    Geweldig, wat een avonturen beleef jij zeg! Dat wordt echt weer wennen op het werk straks. Nog maar niet aan denken hoor, eerst nog lekker genieten.

Groetjes van Karin