Crazy days in Vang Vieng

22 maart 2015 - Vientiane, Laos

Vang Vieng ligt ongeveer 200 kilometer ten zuiden van Luang Prabang (de vorige plaats waar ik was), toch duurde het 7 uur om er te komen. Er waren alleen maar stijle bergweggetjes en de wegen waren op veel plaatsen onverhard. Het was wel enorm mooi om door de bergen en door alle kleine dorpjes te rijden dus uiteindelijk was het niet zo erg om er 7 uur over te doen.

In het guesthouse waar ik slaap deel ik een kamer met 2 engelse meiden die in dezelfde bus zaten. Savonds hebben we eerst bij de rivier gezeten om naar de zonsondergang te kijken en daarna zijn we uit geweest. Vang Vieng staat bekend als een plek waar veel backpackers naar toe gaan om te feesten. Waarschijnlijk is het ook  de goedkoopste plek op de wereld om uit t gaan..  Alle bars hebben happy hour. Dat betekent dat alles gratis is! De drank staat gewoon op de bar, en je kunt pakken wat je wilt! (Je kunt je voor stellen in wat voor stemming iedereen binnen no time is ;) )
Verder vind je er overal pancake ladies, sandwich ladies en fruitshake ladies. Vrouwen die met karretjes door de straten lopen waarbij je voor een prikkie een broodje, pannenkoek of fruitshake kunt kopen. Heerlijk als ontbijt!

De tweede dag ben ik naar de blue lagoon geweest. We vroegen aan de eigenaar van ons guesthouse hoe we er konden komen, en toen bood hij aan om ons te brengen. Hij had een grote pick up, dus we hebben met z'n allen in de laadbak achterop gezeten. De weg was grotendeels onverhard, dus het was een behoorlijke bumpy ride!
De blue lagoon is een soort van klein meertje met helder blauw water. Aan de bomen die over het water heen groeien waren touwen vastgemaakt zodat je over het water kon slingeren, en van de bomen af in het water kon springen.
Bij de blue lagoon waren er erg veel chinezen en japanners. Bijzondere mensen blijven dat! Ze hebben de hele dag door een paraplu op tegen de zon (zelfs als ze fietsen of op een scooter rijden), maken non stop gekke selfies met hun selfie-sticks en kunnen niet zwemmen.. Bij de blue lagoon waren ze op dat laatste voorbereid want je kon er reddingsvesten huren. Alle chinezen en japanners huurden dus een reddingsvest en sprongen vervolgens met kleren en schoenen aan het water in! Hilarisch om te zien!

Als je in Vang Vieng bent dan 'moet' je ook een dag gaan rivertuben. Je kunt een grote rubber band huren waarmee je de rivier af kunt dobberen. Je wordt met een tuk tuk naar het begin van de rivier gebracht, en het is de bedoeling dat je voor het donker bij het eind van de rivier bent. Langs de rivier zijn allemaal bars waar ze je met een touw naar binnen halen. Ook hier waren er gratis 'lao whiskey shots', de buckets waren super goedkoop en de stemming zat er al weer snel goed in! Bij iedere bar was er wel iets te doen: mud volley, beerpong etc..  Nadat we bij de laatste bar waren geweest werd het al een beetje donker en eigenlijk was niemand meer echt in staat om nog anderhalf uur naar het eind van de rivier te dobberen dus we besloten om ons door een tuk tuk terug te laten brengen, alle tubes op het dak gebonden en het paste precies!
Savonds hebben we nog wat gratis drankjes tijdens de happy hours genuttigd en lekker gedanst. Toen ik vervolgens terug liep naar m'n guesthouse kwam ik op straat een meisje uit Australië tegen. Ze zei: hi, you wanna share a pizza and a wine with me? Ik had bestwel trek, dus we hebben een restaurantje opgezocht en nog zo'n 2 uur gezellig zitten kletsen.

Na 4 dagen was het wel mooi geweest in Vang Vieng en ben ik verder gegaan naar de hoofdstad van Laos; Vientiane.
Hier heb ik smiddags het museum over de secret war bezocht en daarna ben ik bij de victory gate geweest. Savonds heb ik met een aantal  mensen nog iets gedronken in de rooftop bar en pool gespeeld. Verder was er niet zo veel te doen in Vientiane, dus ik ben maar 1 nacht gebleven.

Op dit moment zit ik in de bus richting het zuiden van Laos. In totaal een trip van 8 uur met prachtige uitzichten onderweg, hierover de volgende keer meer ;)

Liefs!
Ps. Thans voor alle lieve en leuke reacties!

1. Tiny:
    22 maart 2015
    Wat een heerlijke avontuurlijke reis maak jij. Om nooit meer te vergeten! Ik kijk steeds naar je nieuwe verslag uit, veel plezier verder!
  2. Remon:
    22 maart 2015
    Hey Marthe, dat rivertubing klinkt super en ziet er ook fantastisch uit! Ik lees dat jij ook kan poolen...goed om te weten voor later. Je kan een challenge verwachten!
    Have fun & take care, grt Remon
  3. Maddy:
    22 maart 2015
    fantastisch dat we zo op afstand mogen meegenieten. Wat een mooi avontuur. Ik kijk weer uit naar volgend verhaal. Mooi om te zien hoe makkelijk je contact maakt op je reis. Love&hugs
  4. Hennie van Meerker:
    22 maart 2015
    Wat een prachtige reis ben je aan het maken. Ik ben helemaal jaloers alhoewel ik niet het lef zou hebben. Veel plezier verder.
  5. Mam:
    Hey Lieverd,

Weer zo'n mooi reisverslag! Goeie reis en blijf genieten!
    Kus, mam.
  6. Minke:
    23 maart 2015
    Oh dat riviertuben lijkt me echt gaaf. Super leuk dat er op die route bars e.d. liggen, hoe leuk!
    Ik lees je verslagen echt met plezier hoor, zitten ook echt hele mooie foto's bij! Blijf er volop van genieten voor je het weet ben je hier weer terug ;)
  7. Marcella:
    23 maart 2015
    Wish i was there with you!!!!!! WoW wat had ik dat tof gevonden zeg!
  8. Lijda:
    26 maart 2015
    Ha Marthe,
    Hoewel ik niet steeds reageer lees ik je reisverslagen met veel plezier!
    Lijda
  9. Lenny van hemert:
    30 maart 2015
    He Marthe,

Meid wat een avontuur! Te gek zeg.
    erg leuk om het allemaal te lezen.
    Geniet ervan en tot snel......