Paradise!

9 april 2015 - Koh Rong, Cambodja

Na een fantastische week in Siem Reap ben ik naar de plaats Battambang gegaan. Hier heb ik in een homestay geslapen, dit was wederom super! Je ziet echt hoe de mensen buiten de toeristische gebieden leven. De kinderen hebben me smiddags rondgeleid door het dorp, en ik heb gezien hoe rijstwijn wordt gemaakt. Interessant om te zien, maar niet te drinken! Mensen drinken het hier omdat het erg goedkoop is en ze super arm zijn. Savonds hebben de mensen waar ik sliep heerlijk gekookt, ik mocht het meest simpele gerecht maken: springrolls!

In Battambang was verder niet zo heel veel te doen, maar je kon er wel een ritje met een bamboe trein maken. Een soort vlot van bamboe met een motortje erachter en treinwielen eronder. In het regenseizoen wordt deze trein gebruikt om rijst te vervoeren, maar omdat het nu het eind van het droge seizoen is en er geen rijst geoogst wordt konden wij een ritje maken. Er komt van 2 kanten treinverkeer maar er is maar 1 spoor, dus als er tegenliggers komen dan moet de gene met de lichtste lading het hele treintje uit elkaar halen en van de rails afhalen... Dit gebeurde om de 10 minuten!

Na de nacht in de homestay vertrok ik samen met Eve en Emma die ik in Siem Reap had ontmoet vroeg in de morgen naar Sihanoukville, de bekendste kustplaats in Cambodja. Sihanoukville was eigenlijk een beetje te vergelijken met jersey shore, het strand was vrij vies en er zijn talloze bars waar je tot diep in de nacht gratis drank kunt krijgen.

Na 2 dagen Sihanoukville ben ik samen met Eve naar het eiland Koh Rong gegaan. Ongeveer 40 km uit de kust. Waarschijnlijk 1 van de mooiste plaatsen waar ik ooit geweest ben! Het zand is zo ontzettend wit, en het water is zo ontzettend helder en blauw, echt ongelofelijk! Ik kan nog wel een uur doorgaan over hoe mooi het hier is, maar de foto's zeggen meer dan genoeg denk ik! Er zijn geen wegen, geen gemotoriseerd vervoer, geen warm water en geen elektriciteit. De stroom wordt opgewekt met generatoren die alleen overdag draaien. Op de boot naar Koh Rong toe kwamen we 2 Amerikaanse meiden tegen, we raakten in gesprek en besloten om met z'n vieren een bungalow aan het strand te huren.

Het mooiste gedeelte van het eiland is Long beach. Hier is het water zo mogelijk nog helderder en het zand nog witter dan op de andere stranden. De enige manier om er te komen is een hike door de jungle, flip flops werden dus voor even omgeruild voor goede schoenen. We vroegen bij een barretje hoe we er konden komen, waarop de barman antwoordde: just go over there, climb up and follow your instinct... Nou ons instinct was blijkbaar niet zo goed.... Er zouden rode paaltjes staan die je kon volgen, maar na het eerste paaltje zijn we compleet verdwaald. Het pad waar we in eerste instantie over liepen liep dood, we dachten dat we de weg wel weer zouden vinden als we gewoon een stukje door zouden lopen door de bush... Dit was geen goed plan.. We hebben uren verloren rond gelopen door de jungle, we konden geen gewone paden meer vinden en alles zag er eigenlijk hetzelfde uit. Om de weg die we gelopen hadden terug te vinden hebben we overal sinaasappelschillen aan takken geprikt, maar ook deze konden we niet meer terug vinden. Toen ons water op was en het een beetje donker begon te worden sloeg de paniek flink toe.. We waren vroeg in de ochtend vertrokken en inmiddels was het al eind vd middag.. Ik had echt het idee dat we nooit meer uit die jungle zouden komen! Toen kreeg Arielle het fantastische idee om het kompas op onze telefoon te gebruiken om in ieder geval de goede richting te vinden. Na nog een uur het kompas richting het noorden te hebben gevolgd hebben we uiteindelijk long beach gevonden. Dat moment was onbeschrijfelijk, we barstte alle 4 in tranen uit van blijdschap! Op het strand stonden een paar kleine tentjes waar mensen in aan het kamperen waren. We vertelden ons verhaal en we mochten gelukkig bij hen in de tentjes slapen snachts.
Ik denk dat er deze dag een enorm grote engel op m'n schouder heeft gezeten..
Helaas heb ik geen foto's van Long beach omdat m'n telefoon leeg was toen we het eindelijk gevonden hadden. Het zag er ongeveer zo uit als de andere foto's maar dan nog 10x mooier!

Na dit avontuur zijn we ook nog een dag met een boot naar het eiland Koh rong sanloem geweest. Ook super mooi! We hebben overdag in zee vis gevangen die we savonds op het strand tijdens de zonsondergang hebben gebarbecued. Toen de zon onder was en het donker genoeg was hebben we gezwommen met plankton, dit geeft in het donker licht in het water waardoor het lijkt of je hele lichaam licht geeft!

Inmiddels is de laatste week alweer aangebroken, ongelofelijk hoe snel de tijd gaat! En ik wil nog zoveel doen...
Liefs!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mam:
    Hey lieverd,

Prachtige foto's, en wat een verhaal......Geniet van de laatste week! Maar blijf alsjeblieft een eind bij de jungle vandaan :)!

Kus,
    Mam
  2. Yolanda:
    9 april 2015
    Ik begrijp je moeder helemaal.......Geniet nog ff hoor!
  3. Marloes koolmees:
    9 april 2015
    Ow weer super om je verhalen te lezen! Je maakt wat mee, en wat gaat de tijd snel zeg. Geniet van je laatste week, maar wat een gave ervaring!

Groetjes Marloes Koolmees
  4. Chris:
    9 april 2015
    oh oh oh oh oh marthe. waarom waarom! gelukkig hebben jullie de bewoonde wereld weer gevonden. Geniet er nog maar effe lekker van.

x
  5. Lijda:
    10 april 2015
    Jeetje Marthe met pijn in mijn buik je verslag van de jungle gelezen. Wat een angstige belevenis.. Verder lees ik alleen maar verslagen waarbij er veel te genieten valt. Wat een schat aan belevenissen.
  6. Jolijn (collega van je moeder):
    10 april 2015
    De mooiste momenten kan je niet vast leggen!
    geniet er nog even van.