Been there, Don Det!

28 maart 2015 - Don Det, Laos

Na het gefeest in Vang Vieng vervolgde ik mijn reis naar Kong Lor. Kong Lor is een klein rustig dorpje in het zuiden van Laos. Er is een guesthouse en een handje vol backpackers, verder alleen de lokale bevolking. Ze zijn hier niet ingesteld op toeristen en daarom spreken de meeste mensen ook geen Engels, maar met een beetje gebaren kom je een heel eind..

In Kong Lor is er een 7km lange cave waar je met een boot doorheen kunt varen. Ik kocht een kaartje en kreeg een hoofdlamp en een reddingsvest. Ik snapte niet zo goed waarom ik een reddingsvest kreeg want in Laos nemen ze het meestal niet zo nauw met de veiligheidsmaatregelen.. Eenmaal in de cave bleek waar het reddingsvest voor was.. Op sommige plaatsen was het water erg ondiep waardoor je uit de boot moest en de boot een stuk moest duwen waarna het vervolgens ineens weer diep werd, dit maakte het boottochtje ineens een stuk spannender! De grotten waren super mooi om te zien van binnen. Na de tocht met de boot heb ik heerlijk gezwommen in een helderblauw meertje dat vlakbij was.
Savonds wat kaartspelletjes gespeeld met een aantal jongens die 'the loop' aan het doen waren, een tour van 3 dagen met een motorbike. Op een gegeven moment kregen we het briljante idee om de omgeving nog even te gaan verkennen op de motorbike. Je kunt het al raden.. Het was aardedonker en na een tijdje waren we compleet de weg kwijt! Maar uiteindelijk is alles goed gekomen, en was het een mooi avontuur!

Na 2 dagen Kong Lor ben ik een dag in Thakek geweest. Een beetje rondgelopen door het stadje en de lekkerste pancake ooit gegeten!

Vervolgens ben ik via een hoop zandweggetjes naar een klein dorpje in the midle of nowhere gegaan waar ik bij mensen thuis in een homestay heb geslapen. Vlakbij het dorp was er een bos waar apen leven. Op weg naar de homestay zijn we even bij een lokale markt gestopt om bananen te kopen voor de apen. Verder kon je de meest gekke dingen kopen op de markt o.a. hondenvlees, (nog) levende kippen en eieren met embryo's erin...
Eenmaal aangekomen bij de homestay zijn we eerst het bos in gegaan, we moesten dwars door de rivier heen om er te komen maar het was echt super cool om de apen de bananen te voeren! Savonds heb ik lekker gebarbecued met de dorpsbewoners en daarna gespeeld met de kinderen.

De volgende dag vertrok ik sochtends vroeg naar Pakse. Hier heb ik een trekking gedaan over het Bolaven plateau, een gebied met veel koffieplantages. Gezien hoe verschillende soorten koffiebonen verbouwd worden, en vervolgens natuurlijk geproefd!

Na een aantal drukke dagen vond ik het wel tijd om wat te relaxen, de perfecte plek hiervoor is Don Det!
Vanuit Pakse zijn er 2 routes om naar Don Det te gaan, de kortste route scheelt 2 uur met de langere route, hiervoor moet je wel overvaren met een pond. De pond was een soort zelfgemaakt houten vlot (zo een die je vroeger op kinderfeestjes weleens maakte) maar dan iets groter en met een motor erachter! (Zie foto's)

Don Det is een eiland in het gebied the 4000 islands in het uiterste zuiden van Laos. Het bestaat uit ontelbaar veel kleine eilandjes (misschien 4000? ) maar de meeste eilandjes zijn onbewoond. Op Don Det zijn er geen wegen en geen auto's, er zijn een aantal leuke barretjes en als slaapplaats kun je een hutje met een hangmat aan het water huren.

Ik vond een super leuk hutje aan het water aan de kant van het eiland waar de zon onder gaat. Ongelofelijk hoe mooi de zonsondergangen hier zijn! Eigenlijk zouden jullie even om een hoekje moeten kunnen kijken om het te zien, ik heb geprobeerd om er mooie foto's van te maken maar in het echt is het nog 1000 keer mooier..

Bij alle restaurantjes hebben ze een normaal menu en een 'happy menu' als je 20.000 kip extra betaald doen ze wat mushrooms door je eten of krijg je er een joint bij. Dit heb ik uiteraard niet gedaan pap en mam ;)

Verder kun je op Don Det niet veel meer doen dan chillen in je hangmat of een fiets of een tube huren. Ik besloot om een fiets te huren, misschien niet het beste idee aangezien er alleen maar hobbelige zandweggetjes zijn en het 40 graden is, maar na een tijdje zwoegen werd ik beloond met een prachtige waterval! Deze actie is dan ook het enige wat ik hier heb gedaan, de rest van de tijd heb ik heerlijk in m'n hangmat gehangen en van het uitzicht genoten.

De tijd gaat echt bizar snel.. Dit waren de laatste dagen in Laos alweer, morgen op naar Cambodja!

Liefs!

1. Mam:
    Hey Lieverd,

Fijn dat je 't zo naar je zin hebt aan de andere kant van de wereld! Voor wat betreft die mushrooms..... ik wééét toch dat je geen champignons lust! Goeie reis naar Cambodja!
    Kus Mam

p.s. een pond is trouwens 500 gram :) :)
  2. Mam:
    28 maart 2015
    Je mist nu trouwens wel die paashaas, of moet ik er één bewaren?
  3. Tiny:
    28 maart 2015
    Hoi Marthe, wat een geweldige foto's en verhalen. Ik geniet met je mee maar zou het allemaal voor geen goud zelf durven! Je bent in mijn ogen een held maar je geniet daar dan ook echt van? Dat blijkt wel uit wat je schrijft! Veel plezier verder hoor! Groetjes, 10y
  4. Marcella:
    29 maart 2015
    Hahahaha als je terug kom gaan we wel na de Mac voor een happy meal

Heerlijk om je avonturen te lezen!

X
  5. Ria en Klaas:
    29 maart 2015
    Hoi Marthe,
    Wat een belevenissen en dan weten we nog niet eens alles. Je moet bij thuiskomst natuurlijk ook nog iets te vertellen hebben.
    Veel plezier nog. Wij hebben dat ook met het lezen van je reisverhalen en zijn stiekem wel een beetje jaloers.
    Ria en Klaas