The last one!

15 april 2015 - Siem Reap, Cambodja

Hier istie dan, het laatste verslag.. De eerstvolgende bestemming na Sihanoukville was het plaatsje Kampot, hier hebben we motorbikes gehuurd waarmee we naar het Bokor nationaal park zijn gereden. We zijn helemaal naar de top van de berg gereden, zo'n 100km, met adembenemende uitzichten onderweg.
Savonds hebben we met een boot over de rivier gevaren om de vuurvliegjes te zien, een waar lichtspektakel in de bomen die langs de rivier stonden!

In Kampot heb ik afscheid genomen van Eve en ben ik naar het eiland Koh Tonsay gegaan. Op dit eiland is eigenlijk niets te doen dus ik heb een dag heerlijk in een hangmat op het strand gehangen. Snachts ging het heel hard regenen en onweren, hier was het schattige bamboehutje op het strand dat ik had gehuurd duidelijk niet op gebouwd...

Na Koh Tonsay heb ik de stad Phom Penh bezocht, een stad waar 2 miljoen scooters rond rijden. Iedereen rijdt kris kras door elkaar heen waardoor het verkeer zo mogelijk nog chaotischer is dan in de rest van het land, en je iedere keer dat je de weg over steekt vreest voor je leven.. Ik ben naar een enorme markt geweest waar iedereen inkopen aan het doen was voor het nieuwjaarsfeest (ja, dat is hier in april), wat een gekkenhuis was dat! De drukte in de Nederlandse supermarkten tijdens de feestdagen is helemaal niks vergeleken met dit...

Vanuit Phom Penh ben ik bij de killingfields en de S21 prison geweest. Bij de killingfields heb ik een audiotour gedaan, verrassend genoeg was deze beschikbaar in goed Nederlands waardoor het allemaal erg goed te volgen en ongelofelijk indrukwekkend was! De Khmer rouge heeft onder leiding van Pol Pot in de periode tussen 1975 en 1978 ( nog helemaal niet zolang geleden dus) meer dan 3 miljoen mensen vermoord. Dit komt neer op 1 op de 4 inwoners van Cambodja! Dit is ook de reden waarom je niet zoveel oude mensen ziet, ze zijn er gewoon niet omdat ze allemaal zijn vermoord.. Ik heb langs alle massagraven gelopen waar nog steeds botten, tanden en kleren van mensen uit de grond steken. Iedere keer als het heeft geregend komen er weer nieuwe resten naar boven. Echt bizar om te zien! Er is een killing tree waar ze baby's tegen dood sloegen, een massagraf waar 166 onthoofde lichamen gevonden zijn en een massagraf waar 450 naakte vrouwen gevonden zijn. Ook is er een monument gebouwd waarin alle schedels en botten die ze hebben gevonden opgeslagen zijn. Hoe langer ik rondliep over de killingfields hoe verdrietiger het werd, echt enorm aangrijpend!

Een laatste busrit van 7 uur bracht me terug naar Siem Reap om hier samen met Arielle en Sharon (de 2 chicks uit Koh Rong) het Khmer newyear te vieren. Op 'nieuwjaarsavond' zijn we op een feestje beland waar we de meeste foute dansjes op de meest foute muziek hebben gedaan. De volgende dag veranderden alle straten in één groot water- en talkpoeder gevecht! Geweldig om mee te maken! Ik had geen betere afsluiting van m'n trip kunnen wensen!

Helaas is vandaag alweer de laatste dag van m'n reis door Zuidoost Azië, vanmiddag vlieg ik terug naar Bangkok en morgen terug naar NL. Ik heb echt een fantastische tijd gehad! Ik heb ontzettend veel mooie dingen gezien, avonturen meegemaakt en geweldige mensen ontmoet!

Ik hoop dat jullie ook een beetje hebben kunnen meegenieten!